BREIEN: COLSJAAL VOOR DE WINTER

gebreide sjaal (col)
Het is nu echt winter dus wederom heb ik een sjaal gebreid, dit keer in de luiewijvensteek.

Eerder liet ik al zien hoe ik een warme wintersjaal, passend bij de wanten, voor mijn oudste dochter breide. Dit keer was mijn jongste dochter aan de beurt, bij haar nieuwe jas wilde zij een zwarte gebreide sjaal. Eerlijk gezegd had ik meer zin in en haakprojectje maar zij wilde toch echt een gebreide sjaal. Daarom koos ik voor de makkelijke weg en ging ik met de luiewijvensteek aan de slag. Je kent hem vast nog wel, ik maakte er al eens een omslagdoek mee.

Nodig
2 Bollen zwarte wol  (100gr = 241m)
Breinaald 6
Schaar
Haaknaald

Patroon
Zet 40 steken op de naald.

Naald 1-7: Brei alle steken recht
Naald 8: Brei de steken in de luiewijvensteek (haal je draad 2x om de naald)
Naald 9: Brei alle steken recht, pak de voorste lus van elke steek en laat de rest afvallen.

Herhaal deze 9 naalden tot je werk groot genoeg is. Hecht het werk daarna af.
Haak nu de korte kanten op elkaar. Voor de afwerking is het dan het mooiste om nog 1 toer vasten rondom te haken.


Tip
Ik gebruikte een patroon van 9 naalden maar dit kun je natuurlijk heel eenvoudig aanpassen. Wil je de sjaal luchtiger, brei dan minder naalden recht en wissel vaker af met de 'luiewijvensteek'.

PS
Ken je de luiewijvensteek niet? Deze steek is echt heel eenvoudig! Kijk voor een uitleg op Youtube.