BREIEN: HIPPE WINTERWANTEN

Wanten met 2 naalden breien
Deze wanten kan iedereen maken. Het is echt niet zo moeilijk als het misschien lijkt. 

Mijn oudste dochter wilde nieuwe hippe wanten. ik had nog nooit wanten gebreid maar ging aan de slag en bestuurde goed de oude wanten. Het bleek uiteindelijk veel makkelijker dan ik dacht.

Nodig
1 bol wol blauw (100 gr = 241m)
halve bol witte wol (100 gr = 241m)
Breinaalden (4,5)
Naald
Schaar

Steken
Recht
Averecht

Werkwijze
Zet 32 steken op de naald. Dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte, voor mijn dochter van 12 jaar was dit voldoende. Zorg bij een ander aantal steken er wel voor dat het deelbaar is door 4.

Brei voor de boord *2 steken recht, 2 steken averecht* en herhaal ** tot einde van de naald.
Herhaal bovenstaande tot je lapje ± 8 cm meet. Je gaat nu verder in de tricotsteek.

Brei *1 naald recht, 1 naald averecht*, herhaal ** 5x (= 10 naalden).

Rechterwant: Brei 16 steken, pak een hulpdraad in een andere kleur (ik gebruikte geel) en brei  8 steken. Pak de 8 steken weer terug op de pen en brei ze nogmaals maar dit keer met blauw. Vervolg je pen met de laatste 8 steken.

Linkerwant: Brei 8 steken, pak een hulpdraad in een andere kleur en brei 8 steken. Pak de 8 steken weer terug op de pen en brei ze nogmaals maar dit keer met blauw. Vervolg je pen met de laatste 16 steken.
Achterkant
Voorkant
Brei de lap verder in tricosteek (1 naald recht, 1 naald averecht) tot het lapje hoog genoeg is. Ik liet mijn dochter regelmatig even passen.

De laatste pen brei je als volgt: *brei 2 steken, kant 1 steek af*, herhaal ** tot einde van de naald. Knip de draad nu met een ruim stuk af en rijg ditzelfde draad met een naald door de overgebleven steken op de naald. Laat de steken vervolgens van de naald vallen. Trek de draad strak aan en zet met een steek (of knoopje) het geheel vast. Knip de lange draad nog niet af, aan het eind heb je deze nog nodig om de want dicht te naaien.

Nu ga je verder met de duim. Ik gebruikte rondbreinaalden hiervoor, maar misschien kun je het ook met 2 breinaalden doen. Pak de steken bij de hulpdraad op en zorg dat je geen steek overslaat. Het is beter om wat meer steken mee te pakken.

Haal nu voorzichtig de hulpdraad er tussen uit. Haal de steken naar 1 naald en brei in tricotsteek tot de duim hoog genoeg is.
De laatste naald brei je als volgt: *brei 2 steken, kant 1 steek af*, herhaal ** tot einde van de naald. Knip de draad ruim af en rijg deze met een naald door de overgebleven steken op de naald. Laat de steken vervolgens van de naald vallen. 
Draai je werk binnenste buiten en trek de draad strak aan en maak het geheel vast met een steek (of knoopje). Aangezien ik nog helemaal geen ervaring heb met rondbreinaalden (het was mijn eerste keer...), breide ik op de ouderwetse manier en moest vervolgens de duim nog dichtnaaien met het overgebleven draad.

Nu wordt het tijd om het patroon op de want te maken. Begin op 2 rijen vanaf de boord en 4 rijen vanaf de buitenkant. Klik hier voor het patroon.

Nadat je het patroon erop hebt gemaasd, kun je de want gaan dichtnaaien en is dit het eindresultaat.



TIP: Wanneer het echt ijskoud is, zal zelfs de dikst gebreide want niet alle kou kunnen tegenhouden. Doe daarom op die dagen een plastic boterhamzakje om je handen in de want. Reken maar dat de handen dan lekker warm blijven.