NAAIEN: VAN OUDE SPIJKERBROEK NAAR TAS

Gerecyclede jeans naar tas
De gymtas van mijn dochter was stuk. Tijd om een nieuwe tas te maken. Als niet-ervaren naaister heb ik deze in een middagje gemaakt. Iedereen kan hem dus maken!
Tjsa, de oude gymtas was eigenlijk niet alleen stuk (de gaten zaten erin), die prinsessenopdruk kon (voor een meisje van 8 jaar) ook echt niet meer. Maar de tas werd niet direct weggegooid, daar kon ik nog wel wat van hergebruiken.


Nodig
Naaimachine
Schaar
Oude spijkerbroek
Oude tas (of maak zelf een hengsel)
Stofje voor de voering (of een oud kledingstuk)

Werkwijze
Tas met voering
Knip de spijkerbroek af op ongeveerd 40 cm.

Torn de naden bij het kruis aan de voor- en achterkant los en verleg deze zodat het geheel mooi sluit. Speld af en naai vast. De spijkerbroek lijkt nu meer op een spijkerrok.

Naai de onderkant van de spijkerbroek dicht, knip het restant aan stof weg.
Naai de hoeken schuin dicht en knip het restje stof af.

Voor de voering gebruikte ik een oud jurkje van mijn dochter.

Maak de voering op maat van de spijkerbroek.

Naai de onderkant van de voering dicht (denk aan de goede kant). Sla bij de bovenkant een rand om, speld af en naai vast.

Voor een sluiting kun je bijv klittenband gebruiken, naai dit  aan de voering vast. Hang daarna de voering in de tas, speld af en naai aan de tas vast.

Hengsel
Van de oude tas heb ik het hengsel losgehaald en aan de spijkerbroektas vastgemaakt. Een hengsel kun je uiteraard ook maken van spijkerstof (uit de broekspijpen).

Decoratie
Tot slot moest ik nog een lelijke verfvlek op de spijkerbroek wegwerken. Dit deed ik door het haken van een bloem en deze op de spijkerbroek te naaien. Na onderstaande foto zijn er, op verzoek van mijn dochter, nog 2 bloemen bijgekomen.

Recyclen oude spijkerbroek naar tas