HAKEN: ROZE OMSLAGDOEK

gehaakte omslagdoek
Na 4 gebreide omslagdoeken, werd het nu tijd voor een gehaakte omslagdoek.
Mijn inspiratie haalde ik van een webshop op internet, daar vond ik deze omslagdoek.
Zo'n gehaakte omslagdoek wilde ik ook maar dan natuurlijk wel door mijzelf gemaakt. Via een collega kreeg ik een patroon voor het haken van een omslagdoek. Ik kocht mijn wol en ging aan de slag... Tsja, en toen gebeurde het... Ik had het aantal bollen wol verkeerd ingeschat. Dus ging ik terug naar de winkel maar daar bleek de wol uit het assortiment! Ken je dat? Balen natuurlijk!

De omslagdoek bleef daardoor een tijd liggen tot ik wol vond die er heel erg op leek. Helaas niet helemaal hetzelfde maar ik was inmiddels zo vergevorderd dat ik mijn doek ook niet uit wilde halen. De nieuwe wol heb ik daarom met de tapestry steek geïntroduceerd in het werk. Eerst een toer met een enkele steek in de nieuwe wol, de toer erna wat meer steken in de nieuwe wol etc.

Nodig
19 bollen haakgaren van 50 gr. (50gr = 120m)
Haaknaald 5

Patroon (zie ook de tekening verder in dit bericht)
Begin met een lus.
Toer 1: Haak 3 lossen (je eerste stokje) en 2 stokjes in de eerste lus.
Toer 2: Draai het werk en haak 4 lossen (=1 stokje en 1 losse), daarna 2x 3 stokjes, 1 losse en 1 stokje.
Toer 3: Draai het werk en haak 3 lossen en 1 stokje in de eerste steek, daarna 3x3 lossen. Eindig met 2 stokjes.
Toer 4: Draai het werk en haak 3 lossen en 1 stokje in de eerste steek, daarna 4x3 stokjes. Eindig met 2 stokjes
Toer 5: Draai het werk en haak 3 lossen en 1 stokje in de eerste steek, daarna 5x 3 stokjes.
Eindig met 2 stokjes.
Vervolg tot je omslagdoek groot genoeg is.

Let op!
Je draait bij elke nieuwe toer je werk.
Je begint en eindigt altijd met 2 stokjes (waarbij het eerste stokje in feite 3 lossen is).
In dit patroon haak je voornamelijk in de ruimte tussen het haakwerk. Ik heb het patroon uitgetekend. Elke kleur staat voor een nieuwe toer.


Tot slot heb ik de omslagdoek afgewerkt met 2 toeren stokjes rondom en aan de uiteinden kwastjes.