NAAIEN: CARAVANKUSSENS BEKLEDEN


Zijn jouw kussens in de caravan ook voorzien van een oudbollig printje? Lees hier hoe je eenvoudig en goedkoop de kussens zelf opnieuw kunt bekleden.

Ik ben niet heel erg ervaren met de naaimachine dus ging ik op zoek naar een eenvoudige oplossing. en dat werd het maken van een soort matrashoezen.

Benodigdheden:
Stof (zie berekening in de beschrijving)
Naaimachine (met garen uiteraard)
Elastiek
Veiligheidspeld

Werkwijze:
Meet je caravankussen op en tel aan beide kanten er 20 cm bij op. Dit geldt voor de lengte en breedte. In mijn geval was de som als volgt:

Lengte: 70 cm, de som is dan als volgt: 20cm + 70cm+ 20cm = 110 cm
Breedte: 62cm, de som is dan ls volgt: 20cm + 62 + 20cm = 102 cm

Je knipt een lap stof uit van 110 x 102cm. Vervolgens knip je in elke hoek een vierkant van 19 x 19cm uit (zie foto)

Nadat je deze vier hoeken hebt uitgeknipt, naai je deze korte kanten aan elkaar. Je ziet nu al de eerste contouren van de hoes.

Werk nu de randen van je stof af met een zigzagsteek tegen het rafelen.

Hierna maak je een tunnel waar later het elastiek doorheen zal worden geregen. Ik heb eerst een rand van 2cm gemaakt en deze daarna nog een keer 2cm omgevouwen. Het ligt natuurlijk aan de dikte van je kussen of je hiervoor genoeg stof hebt. In mijn geval was het geen probleem. Ik koos hiervoor omdat het om een zitkussen gaat en ik wat extra stevigheid wilde.

Laat bij het maken van de tunnel een opening open waar je later het elastiek door kunt rijgen. Dit elastiek kun je makkelijk rijgen met een veiligheidspeld.

Nadat het elastiek er doorheen geregen was, heb ik beide uiteinden van het elastiek aan elkaar geknoopt en klaar is nieuwe kussenbekleding! De voor en onderkant zien er nu zo uit:

 

En hier het verschil tussen VOOR en NA

Tip: Ik gebruikte een oude dekbedovertrek hiervoor. Het lijkt misschien niet stevig maar nu, ruim 3 jaar later, houdt de hoes het nog prima.

PS Dit artikel is, met mijn toestemming, overgenomen door Caravanity.nl